7. apr, 2019

Stråling dag for dag

7. april 2019:

Vi kom oss tidlig i seng i går, men det har ikke gitt meg noen fordel med tanke på nattesøvn. Det er tydelig at tarmen min er preget av første uke med stråling for jeg har vært på WC rundt 5 ganger i natt og da Aksel kom lys våken inn til oss kl 06.15 var det bare å henge med så godt en kunne. Guttungen var som vanlig blid som en sol og bablet ivei på sitt sedvanlige vis. Torild sto opp med Aksel kl 07.00 og jeg trodde jeg skulle få et par timer sammenhengende søvn, men Aksel ville det anneledes. Han var nemlig på utrykning med sine brannbiler og skulle selvfølgelig inn til meg for å vise hvordan det gjøres og det måtte jeg kvittere ut og delta i. Hele gjengen var samlet til felles frokost og vi koste oss og ble enige om hvordan vi skulle avslutte hytteturen. Anders og Stina tok med seg «Corra» på en siste skitur opp på fjellet, mens farmor tok seg av hytterydding og Aksel sammen med Elisabeth og ungene. Leif og jeg jobbet med litt praktiske ting med varmeren, fylling av vann og demontering av en vifte vi har på taket på boden. Den skal sørge for å trekke fuktighet ut av kjellerrommet hvor vi har vanntanken med borti 3.000 liter vann. I vinter stoppet den vifta å gå rundt og det frøys nedi kjelleren. Vifta skal gå rundt ved at naturens krefter drar den rundt med vind og varmere luft inne enn ute. Det viste seg at lageret som er montert i viftehatten ikke tålte fuktighet(!) så den har rustet og alt går tregt rundt. Den ble med Leif hjem for å få nytt lager. Mens jeg drev og fylte tilhengeren med ATV og skiutstyr ropte Torild på meg. «Du må kjøre opp på fjellet og hente Anders. Han har falt og brukket hånden.» Da var det bare å koble fra tilhengeren og kjøre opp på fjellet, det som var spennende var jo å finne dem, men jeg nådde nesten helt til topps og der kom de gående på den leirete veien med ski og staver i hendene. Anders hadde en tommel på venstre hånd som hadde en vinkel som så veldig rar ut. Vi stablet alt og alle inn i bilen, snudde og kjørte ned til hytta igjen hvor det raskt ble bestemt at Anders, «Corra» og jeg skulle kjøre til nærmeste sykehus med en gang. Det ble pakket i all hast og vi dro nedover før vi rakk å tenke oss om. Stine og Torild skulle komme etter ned Aksel og alt utstyret de hadde med til han. Stakkars Leif ble sittende igjen med et nytt varmeanlegg vi sammen hadde tenkt å stenge ned, mens Anders og jeg føyk nedover E16. På veien nedover ringte Anders til Bærum Sykehus for å forhøre seg om det var like smart å kjøre dit som å kjøre til Hønefoss hvor alt er langt hjemmefra. Etter å ha forstått hvor vanskelig det kunne være å komme til legevakten med en brukket tommel på en søndag eftermiddag valgte vi å kjøre til Bærum. Smerten var til å holde ut den «lange» turen og vi var der kl 15.17, jeg reiste videre hjem og lastet ut av bilen. «Corra» ville ligge i bilen og jeg gikk inn i varmen og ringte til Torild for å høre hvor de var hen i verden og de var kommet et godt stykke og vi ble enige om at jeg skulle kjøre dem i møte og hente Torild så Stine og Aksel slapp å kjøre noe ekstra. Vi var så trøtte begge to at vi måtte ta oss en hvil på sofaen og det var godt! Anders ringte kl 19.30 og fortalte at han etter laaang venting hadde kommet inn til en spesialist og han hadde dratt tommelen på plass(?) og gipset hånden. Mens legen satt og gjorde noen notater spurte Anders om han mente tommelen nå var på plass, så så han etter på nytt og fant ut at det var den slett ikke. Her blir det operasjon og 8 uker i gips, men når?

Når jeg ser tilbake på hva hytteturen egentlig handlet om er jeg veldig fornøyd. Varmeren ga virkelig «varme for penga», men det er fortsatt noen endringer vi vil gjøre med tanke på b.l.a. kondensvann den produserer under drift. Vi har også gjort noen justeringer på hvor mye varme vi kan slippe på for å varme gulvene uten å gjøre skade på gulvene og samtidig ikke ha for dårlig varmeeffekt. Gassforbruket i kroner vil være omtrent på samme nivå som Eberen, men som sagt gi mer varme for penga. Start-og stoppfunksjonen via SMS fungerte også fint så vi er svært optimistiske.

I morgen er det oppstart på uke 2 med stråling, i morgen skal jeg være der inne kl. 11.25 så det blir ikke noe stress med tidlig opp og kø. På tirsdag skal jeg ha legetime og er spent på hvordan stråleprogrammet blir inn mot påske. Har også fått ganske mye ubehag med en svært urolig tarm, noe som også var en av bivirkningene det ble opplyst om. Jeg får bare ta det som det kommer.

Bildene i dag viser ekvipasjen som var med opp på hytta.